Založ si blog

Čo majú spoločné východniari a moslimovia

Po ročnom pobyte v Paríži ,kde som sa stretol s početnou moslimskou komunitou ,medzi ktorou som sa často pohyboval ,som si po návrate do rodnej Bratislavy uvedomil ,že podobnú mentalitu máme aj tu. Nechcem nikoho uraziť ,ale asi sa mi to nepodarí. Pred písaním tohto článku som precestoval aj východné Slovensko , hlavne väčšie mestá aby som si urobil vlastné prieskumy. Tiež som spolupracoval s mojim dobrým kamarátom ,ktorý má dlhoročnú prax v sociálnej psychológií ,aby tieto poznatky boli relevantné a nie len moje domnienky. Tieto prieskumy ma zarazili a udivili ,koľko majú spoločné  moslimskí imigranti v rámci Európy a východniari v rámci Slovenska.

1. Neopodstatnená hrdosť na svoj pôvod
Všade na internete, časopisoch a tak ďalej sa stretnete s východniarskymi vtipmi, podivným vyvyšovaním sa a pocitom ,že každý musí ich kultúru rešpektovať a ak ich kultúru náhodou urazia ,či už ide o vzory správania sa ,prízvuk alebo čokoľvek iné tak vás nazvú Blavákom (hoci ich môže uraziť aj Nitran ale im je to jedno) a začnú kritizovať vaše vzory správania sa a prízvuk. Čo by bolo v poriadku ale len za predpokladu ,že Západoslováci by sa v desať tisícoch sťahovali na východ tak ako východniari na západ. Teda my tu rozmach ich kultúry musíme trpieť na rozdiel od nich. Preto kritika zo strany Bratislavčana v Bratislave je na mieste. Sami si skúste nájsť niekde ,či sa podobne dištancujú alebo snažia sa nasilu používať svoj prízvuk ktorý je milý asi iba im ,či stránky na sociálnych sieťach zamerané na ich prízvuk niekde na internete alebo nasilu v cudzom meste Bratislavčania, Bystričania, Žilinčania a tak ďalej. Každému ujde ale zase všetko s mierou. Moslimovia v Paríži robili náhodou presne toto isté. Stretol som sa s tým nie raz ,keď predavač v obchode nevedel skoro vôbec francúzsky a keď sa Francúz oboril ,že nech si tento jazyk používa doma v Pakistane tak pán predavač naňho skoro fyzicky zaútočil. Podobných incidentov som tam zažil viac ale nie je mojím cieľom ich tu vypísať všetky. Taktiež sa stretnete s kopou Moslimských  stránok písaných vo francúzštine ako čoskoro bude Paríž hovoriť arabsky a podobne.

2. Nenávisť ku kultúre a miestu dobrovoľného pobytu
Každý nielen Bratislavčan ale aj Trnavčan , Nitran a obyvateľ z iného ,pomerne rozvinutého regiónu v SR určite zažil ,ako sa niekto z východnej časti krajiny v jeho meste neustále sťažuje ,ako sa mu tam nepáči ,ako je nútený tam byť a ako je na východe „najsamľepšie“ .Tu v Bratislave je to na dennom poriadku. Keď sa ti tu nepáči tak tu neži , rozhodol si sa tak sám. Ani mne sa Paríž nepáčila. Bola  na mňa obrovská hlučná a špinavá (áno špinavšia než BA). Ale ani raz za svoj pobyt som ,keď sa ma domáci opýtal ako sa mi tu páči , nepovedal ,že sa mi tu nepáči. Tak ako každé mesto aj tam som videl úžasné veci na ktoré som poukázal. Toto isté by som robil keby žijem v Košiciach. Správal by som sa slušne a s úctou k mestu ktoré mi dáva či už prácu alebo vzdelanie a s úctou k jej domácim obyvateľom. Imigranti z východného Slovenska však domácich urážajú a poukazujú na  vlastnú vymyslenú štatistiku ,ktorá navyše nie je ani pravdivá a jej zdrojom sú staré mamy z ich rodných krajov ,že východniari sú úspešnejší. Bohužiaľ ja ich naopak často vídam ako sbs-karov a predavačov v obchodoch s oblečením. Si tu nútený byť? . Doma máš veľké Košice ,ktorých obyvatelia stále tvrdia ,že sú lepšie ako Bratislava. Je tam dostatok práce ,ktorá je platená dobre v porovnaní s košickými cenami. Tak prečo si v Bratislave?. A že východ  je najlepší. To koľko ľudí odtiaľ uteká lebo sa tam zjavne nedá dôstojne žiť svedčí ,že je skorej najhorší.
Moslimovia reagovali rovnako (samozrejme nie všetci, nechcem ani všetkých východniarov hádzať do jedného vreca). Dobrovoľne utiekli z chudobnej časti sveta do tej bohatej. Majú možnosť tam žiť dôstojne ,na rozdiel od ich domovov ,z ktorých dobrovoľne ušli, ale vadí im podstata štátu do ktorého ušli. Stretol som sa tam s ľuďmi ,ktorým dokonca vadila demokratická podstata Francúzska. Nepáčili sa im vianočné trhy a symboly kresťanskej histórie. Dokonca aj pomerne nedávny útok na charlie hebdo bol vlastne len znakom nespokojnosti so slobodou prejavu. Nepáči sa vám sloboda prejavu? Mali ste utiecť do Turecka alebo Saudskej Arábie ,kde je vaša kultúra ,a obmedzené práva. Tak ako aj východniari ,ktorým sa Bratislavská mentalita a celkovo toto mesto nepáči , Košice budú pre vás asi lepšia voľba , tak prečo stále viac vás uteká práve sem a nie do Košíc? Veď východ je lepší a Košice tiež, navyše aj krajšie. To je mi záhadou. Môj kamarát, vyššie spomínaný psychológ ,ktorý pôvodne mimochodom pochádza z Liptova ,to odôvodnil ako istý komplex spôsobený nespravodlivosťou spojenou s regionálnymi rozdielmi. Tí ľudia ,čo sa tu neustále sťažujú si zväčša uvedomujú ,že na západe je ten život lepší ,a že je tu pokrokovejšia mentalita. Toto všetko ale zmiešané s bodom jedna vytvorí averziu a nenávisť ,ktorou si kompenzuje istý deficit ktorý má jeho milovaný východ. Toto potvrdzuje aj môj osobný prieskum. Pochodil som najväčšie mestá na východe a na západe. Niečo vyše 78% opýtaných na západe reagovalo na otázku ,čo si myslia o východniaroch pomerne kladne. Väčšinou niečo typu „nevadia mi ,len je ich tu trochu veľa a stále sa sťažujú“ prípadne do toho zatiahli hokejové alebo futbalové kluby. Drvivá väčšina ale bola pozitívna alebo neutrálna. Na východe však kladne na Bratislavčanov reagovalo len niečo vyše 28% opýtaných. Stretol so sa aj s názorom ,že všetci blaváci sú pôvodne z východu. Áno veľa dnes už starších Bratislavčanov pochádza z iných častí Slovenska ,ale keď sa ich opýtate na príslušnosť každý vám odpovie ,že je Bratislavčan. To mi dáva nádej ,že aj mnohí mrzutí východniari sa stanú časom Bratislavčanmi tak ako rodičia mnohých rodených Bratislavčanov.A ak nie oni ,tak pravdepodobne ich deti.

3. Pobožnosť

Túto budem vychádzať z oficiálnych štatistík ,ktoré si môžete každý verejne nájsť
Zatiaľ ,čo na východe  krajiny sú oblasti kde je až 99% veriacich kresťanov ,  v Bratislavskom kraji je ich len 46%. to sú porovnateľné čísla ako medzi moslimami a západnou Európou. V dnešnej dobe je bohužiaľ trend ,že vyspelý svet upúšťa od náboženských dogiem a zameriava sa skôr na vedu a pragmatický spôsob života. U Moslimov je však trend opačný , pobožných ,miestami až extrémisticky je stále viac. Týmto by som ale východniarom krivdil nakoľko podľa oficiálnych štatistík klesá počet veriacich aj na východe. Tiež so sa nestretol ani s náboženským extrémizmom , pokiaľ nepočítam nenávistné názory na práva homosexuálov ,ktoré ma na východe skoro každý mám pocit. V Bratislave boli násobne liberálnejšie názory na túto tému.

4. Pokrytectvo
Východniari sa chvália ,že sú vraj pohostinní a dobrí ľudia a vraj lepší vodiči ako Bratislavčania.
Ako som už naznačil mám rodiča z východu. Chodieval som k starej mame na prázdniny. Ku miestnym v meste Gelnica som sa správal slušne, nepovýšenecky. Všetky tie moderné vychytávky som mal skorej než oni. Napríklad gameboy. No vždy som sa podelil. Keď som šiel von vzal som gameboy so sebou a požičal som ho tak ,že sa hrali len oni ja som sa len pozeral a vôbec mi to nevadilo. Tak som sa správal aj keď som bo starší . Keď sme si šli už ako pubertiaci sadnúť do krčmi , často sa stávalo ,že ma chcel niekto zmlátiť len zato ,že som Bratislavčan. Rovnako som nerozumel ,že sa neustále sťažujú na chudobu a zároveň chvália alkoholizmom. Zdalo sa mi paradoxné ,že sa všetci sťažujú na málo peňazí ale všetci večer v bare pri vodke a cigarete. Tiež ma vie rozosmiať keď hovoria východniari ,že sme zlí vodiči. Stačí si zapnúť večerné správy a vidieť koľko opilcov si sadne za volant ,z ktorých väčšina je práve na východe. A sám vidím v BA ako vodiči z iných častí zmätkujú. Je to normálne a rešpektujem to ,vždy sa ich snažím pustiť ,lebo viem ako som ja zmätkoval v cudzom meste – v Paríži. A keď nasneží a skolabuje doprava? Áno v Prešove neskolabuje. Ale v Prešove je násobne menej áut a ciest ktoré treba odhrabať. Nehovoriac ,koľko z tých áut je z východu. Bratislavčania vedia ,že slovo zápcha v Bratislave cez sviatky skoro ani neexistuje a má to svoje opodstatnenie.
Moslimovia sú rovnakí v tom ,že sa tvária a všade roztrubujú ,že sú mierumilovní. Ale nie je to tak. Najagresívnejší ľudia akých som stretol ,obzvlášť medzi sebou, sú práve africkí moslimovia. Tiež sa bijú do pŕs ako rešpektujú domácu kultúru ,ale nedalo sa nevšimnúť ako ju dehonestujú. Napríklad v štvrti kde som býval bolo na dennom poriadku ,že si moslimovia urobili zo steny kostola verejný záchod.

Neuveríte ale tento článok nebol s úmyslom vyvolať hádku medzi Východom a západom (hoc tomu sa asi nevyhneme) , a ani nikoho uraziť. Dúfam ,že článok splní úlohu a niektorí ľudia si uvedomia ,že by s a možno mohli správať lepšie a s úctou k tomuto mestu a jeho obyvateľom. Každý vrátane mňa (a že ich mám požehnane) máme chyby ,ale nerád počúvam v mojom rodisku od ľudí ,čo tu sú ,aspoň zatiaľ ,len na návšteve ako je to tu zlé. Predstavte si ,že do vášho mesta sa presťahujú tisíce a tisíce Bratislavčanov a budú sa tam na všetko sťažovať. Určite by sa vám to nepáčilo. Tak prosím, správajte sa s rešpektom a miesto primitívneho nadávania ukážte ,že nie ste ako francúzski moslimovia (z ktorých hoci nie som rasista ani islamofób som skrátka mal naozaj zlé pocity a verte ,že by ste ich mali aj vy ,keby s nimi trávite toľko času ako ja) a zamyslite sa. Chce to len vzájomný rešpekt aby sme mohli žiť obe skupiny šťastne a koniec koncov sa prestať deliť na skupiny. Ďakujem.

SR Prezidentka Čaputová Úradovanie Východ Prešov Návšteva

Čaputová: Z východu som nadšená, rada sa sem vraciam

25.04.2024 21:45

Prezidentka navštívila rusínske divadlo, evanjelické gymnázium, centrum pre obete násilia či národnú kultúrnu pamiatku na Solivare.

SR Bratislava EK Vláda Jourová RTVS MK Stretnutie TK BAX

Jourová rokovala s Ficom i Šimkovičovou: Nikto si neželá, aby Slovensko prišlo o peniaze EÚ, eurokomisia má však otázky

25.04.2024 19:57

EK diskutuje s vládou o zmenách v trestnom práve, ktoré vládna koalícia napriek žiadosti komisie presadila v zrýchlenom režime.

Lukasenkova atletka

Lukašenko prezradil, kedy odíde. Ženu na čele štátu nechce, ale atlétku, ktorá neznáša dúhové farby, by podporil

25.04.2024 19:00

Alexandr Lukašenko tvrdí, že Bielorusom sa žije oveľa lepšie ako pred tromi desaťročiami. Ako vyzerá porovnanie ich finančných pomerov so Slovákmi?

Praha, masová streľba, Česko

Strelec z pražskej univerzity netrpel duševnou poruchou, motív úrady oznámia čoskoro

25.04.2024 18:21

V hlavnej budove Filozofickej fakulty UK v Prahe 21. decembra 2023 jej študent zastrelil 13 ľudí a jedna osoba neskôr zomrela v nemocnici.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1
Celková čítanosť: 3789x
Priemerná čítanosť článkov: 3789x

Autor blogu

Kategórie

Archív